A kimagaslóan eredményes szakmai tevékenységért járó elismerést Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter nyújtotta át 2015. december 21-én Budapesten, a Várkert Bazárban tartott ünnepségen. Kitüntetése alkalmából készítettünk interjút dr. Józsa Zsanett-tel, aki hosszú évekig városunk jegyzőjeként dolgozott, s családja, civil élete révén most is Zalakaroshoz kötődik.
Mióta áll a nagykanizsai járási hivatal élén? Milyen feladatokkal, célokkal vette át a hivatalt? Sikerült-e ezeket a célokat megvalósítani?
2013. január 1., vagyis a járási hivatalok megalakulása óta vezethetem a Nagykanizsai Járási Hivatalt. A hivatal indulásakor megfogalmazott célok megvalósítása úgy érzem sikerült. Pontos, precíz ügyintézést, fegyelmezett munkavégzést várok el a kollégáktól, ugyanakkor a munka során egymás segítése, tisztelete is elengedhetetlen. Évente több mint 100 ezer ügyfelet szolgálunk ki, közel 50 ezer döntést hozunk. A szakmai elismerés azt is bizonyítja, hogy az a munka, melyet a járási hivatal elindulása óta végzünk kollégáimmal, jó irányba mutat, jól tudunk együtt dolgozni. Ugyanakkor arra is sarkall, hogy az előttünk álló szervezeti változásokra, jogszabályi kihívásokra időben és jól reagáljunk, és ha lehet, még ennél is keményebben dolgozzunk; azt is mondhatnám 120%-on.
Az indulás óta történtek változások a feladatkörökben. Mennyiben változott ezáltal az Ön munkája?
A járások megalakítása, elindulása óta feladatkörünk folyamatosan bővült. 2015. március 1-óta az önkormányzati és az állami segélyezési rendszer szétválásával az aktív korúak ellátásával kapcsolatos hatáskör került a járás feladatai közé. Közel 2500 ügyet vettünk át a járáshoz tartozó 49 településtől. 2015. júliusa óta a hadigondozásról szóló törvény módosítása a volt hadiárvák, hadiözvegyek, hadigondozotti családtagok számára nyitotta meg a lehetőséget hadijáradék folyósítására, a törvényi megfelelés esetén. Ez ügyben mintegy 480 kérelmet dolgoztunk fel. 2015. október 16-tól a megye legnagyobb kormányablaka működik a Nagykanizsai Járási Hivatalban. A hatásköri változások mellett 2015. április 1. napjától szervezeti változások is történtek a járásban. A korábbi szakigazgatási és törzshivatali szervezeti felépítés helyett osztályokra tagozódik a járási hivatal. A hatáskör címzettje pedig a kormánymegbízott és a járási hivatalvezető lett, vagyis a felelősség jelentősen nőtt.
Kevesen tudják talán, hogy az államigazgatási feladatok helyi szintű ellátása mellett a járási hivatalok a katasztrófavédelemben is részt vesznek. Nem kevés feladat hárult ezen a téren sem Önökre. Melyek voltak ezek? Milyen konkrét teendőik akadtak e helyzetekben?
Valóban, a járási hivatalvezető egyben a helyi (járási) védelmi bizottság elnöke is, a járási hivatalvezető-helyettes pedig a bizottság titkára. 2013 óta ezen a területen is bőven akadt tenni való. Az esőzések okozta ár- és belvíz védelmi feladatok kapcsán például a murai árvíz idején, vagy a Principális-csatorna mederből való kilépése okán. De egy jelentős hóhelyzet kapcsán a forgalomkorlátozás, kényszer-várakozóhelyek, melegedők kijelölése esetére is a bizottság hoz döntést. Természetesen nem egyszemélyes döntés születik ilyenkor, ugyanis a bizottság tagja a katasztrófavédelmi igazgatóság, a rendőrkapitányság vezetője, a járási tiszti főorvos, a kormányhivatal képviselője, a honvédelem képviselője és az adott megoldandó feladat szerinti szakemberek (mentők, közút képviselője). A járáshoz tartozó városok polgármesterei, így jelen esetben Zalakaros város polgármestere is állandó meghívottja a bizottságnak.
Milyen célok, kihívások várják a szakmai és magánéletben 2016-ban?
2016-ban is újabb kihívásokat szeretnék teljesíteni, mind a munkában, mind otthon. A közigazgatási reform tovább folytatódik, vagyis nem maradunk új feladatok nélkül a járásban. A szellemi munka mellett azonban jól esik a „fizikai munka” is, vagyis a futás. 2016-os célom a Kis-Balaton kör teljesítése, ez 35 km-es távot jelent. Úgy gondolom, hogy biztos családi háttér és a barátok támogatása nélkül a munka is nehezebben menne. Szerencsés vagyok a családommal, arra törekszünk, hogy a munka mellett mindig jusson időnk egymásra, a közös programokra, sportra. A jó szervezés nemcsak a munkában, hanem otthon is hasznos.
Forrás: Zalakarosi Krónika