Főoldal » Programok » A költségvetés vitája a testületi ülésen
A költségvetés vitája a testületi ülésen

Tárgyalta, ám jelen ülésén még nem fogadta el a város ez évi költségvetését a képviselő-testület.

A február 13-án tartott ülésen Czirákiné Pakulár Judit polgármester rámutatott: a költségvetés benyújtásának határideje február 15., a testület azt március 15-ig kell, hogy elfogadja, így a most benyújtott tervezet első olvasatnak tekintendő.

Vlasicsné Dörgönye Márta, a pénzügyi és igazgatási bizottság elnöke úgy fogalmazott: a közel 2 milliárd forintos főösszegű költségvetés jelen számai rendkívül feszítettek, s jól látható, hogy a kiadások jelentős részét teszik ki a működési költségek. Ezért arra kérnek minden intézményt és önkormányzati céget, hogy ismételten tekintsék át költségvetési igényeiket, különös tekintettel a hatékony bér- és munkaerő felhasználásra, és a következő ülésre tegyék meg ezzel kapcsolatos javaslataikat.

Kötő Attila képviselő elmondása szerint a költségvetéshez kapcsolódó könvvvizsgálói vélemény felhívja a figyelmet a büdzsé feszességére illetve arra, hogy megváltoztak a beruházási és működési kiadások arányai a működés „javára”. Mindezek mellett figyelemmel kell lenni a tartalékképzésre is.

Czirákiné Pakulár Judit polgármester egyetértett azzal, hogy a lakossági igényeket figyelembe véve beruházási forrásokat kell elkülöníteni, ám – ahogy fogalmazott – 15 év felhalmozódott igényeit sajnos nem lehet egy év alatt megoldani. Arra is felhívta a figyelmet, hogy szembesülni kellett azzal, hogy a „SPAR-telek” eladásából származó összeget nem különítették el, így, amennyiben a telek visszavásárlásának előjogával élne a város, azt az idei költségvetés terhére kell megoldani. Arra is kitért, hogy a kormány Zalakarosra több mint 88 millió forint szolidaritás adót vetett  ki, ami több mint 9 millió forinttal magasabb az előző évinél. A versenyképes járások program városra vonatkozó kitételei még nem ismertek, de ezek is további elvonásokat eredményeznek.

Mivel a költségvetés számaival függ össze, a testület a város 2025. évi marketingtervét és az idei városnapi rendezvények tervét is visszaadta átgondolásra, a költségvetéssel együtt tárgyalják majd azokat újra.

Összefügg a város költségvetési helyzetével, hogy Zalakarosnak a bevételi lehetőségeit újra kell gondolnia. Ezen lépéskényszer okán a képviselő-testület úgy döntött: más településekhez hasonlóan fizetőssé teszi parkolási rendszerét. A közterületi fizető parkolást az alábbi helyszíneken vezetik be: 400-as parkoló, Tourinform parkoló, Termál úti parkoló, a Freya melletti parkoló, a fürdő déli oldalán levezető út, az Üdülő sor (Park-Inn- ART Hotel), a Napfény Hotel északi oldalának parkolója, az Üdülő sor (ART Hotel- benzinkút), a Gyógyfürdő tér rendezvénytér területe, a Gyógyfürdő tér 7. előtti parkoló, a Termáltó- és Ökopart parkolója, valamint a „Probus telek”  parkolóhelyei.

E területekre automatákat helyeznek ki, melyek bankkártyás, applikációs, sms-es és készpénz fizetési lehetőségeket fogadnak majd el. Hangsúlyozták: a lakosság jelentős kedvezménnyel számolhat majd,  várhatóan évente egyszeri  kártya kiváltásával tudja majd a parkolókat igénybe venni. Emellett a dolgozói, vállalkozói bérletrendszer kedvezményes lehetőségeit is kidolgozzák. A parkolás kérdése így még a testület elé kerül a jövőben.

Elfogadták a Helyi Építési Szabályzat módosításáról szóló rendeletet, figyelembe véve lakossági és vállalkozói kéréseket.

Felülvizsgálják és módosítják a lakások bérléséről szóló önkormányzati rendeletet, melyben többek között annak feltételeit dolgozza ki a hivatal a következő ülésre, hogy az önkormányzati bérlakások esetében, amennyiben a bérlő vállalja a lakás felújítását, annak összege milyen módon vehető majd figyelembe a bérleti díj fizetése során.

A Zalakarosi Fürdő által kialakítani kívánt napelempark területének kijelöléséhez módosította településrendezési tervét a testület, ehhez az érintett hatóságok engedélye is rendelkezésre áll.

Meghatározták a 2025. évi igazgatási szünet időpontjait, elfogadták az iskola felvételi körzetének tervezetét, valamint az óvoda zárva tartásának és az óvodai beiratkozás időpontját. Utóbbi 2025. április 23-24-én, 8.00-16.00 óra között. A bölcsődei beiratkozás, igényfelmérés is ebben az időpontban lesz.

Döntöttek a városnak az Élhető Települések Országos Szövetségéhez csatlakozásáról, az Egészséges Városok Szövetségében Zalakaros tagságának megszüntetéséről. Csatlakozik a város a március elsején zajló Nemzeti Faültetés Napjához, s házigazdája lesz a Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége konferenciájának, valamint a Zalai Borvidéki Verseny rendezvényének, ezekhez a korzó rendezvénytermében térítésmentesen biztosítják.

Csatlakozik a város a DIMOP „Energia menedzsment rendszerek fejlesztése és bevezetése önkormányzatok számára” megnevezésű pályázati felhíváshoz.

A pályázat lehetőséget biztosít az önkormányzati épületekben lokális energiamenedzsment rendszerek tervezésére, a kapcsolódó beszerzések megvalósítására, a rendszerek bevezetésére, implementálására. A fejlesztés előkészítési szakaszában az épületek meglévő közműellátottságának, energiafogyasztási szokásainak, nagyobb fogyasztóinak és energiatermelőinek felmérése történik. Az adottságok feltérképezését követően mérési pontok kerülnek kijelölésre, ahol a szükséges infrastruktúra kiépítését követően az önkormányzat képes lesz a fogyasztási adatok folyamatos monitoringozására, elemzésére, illetve erre alapozva az energiatermelő rendszerek szabályozására (akár előre beállított programok alapján, akár távolról).

A pályázat megvalósítása esetén az önkormányzat teljeskörű képet kaphat a bevont épületeiben jellemző energiafogyasztási trendekről, megismerheti és szabályozhatja a jellemző használati időszakokon kívüli fogyasztásokat, mellyel az épületek takarékosabb működését segítheti elő.

Testület elé került az SZMSZ módosításának kérdése. Mint ismeretes, az alakuló ülést követően a képviselő-testület arról döntött, hogy az alpolgármestert bízza meg a tulajdonosi és tagi jogokból eredő képviselettel a Zalakarosi Turisztikai Egyesület és a Zalakarosi Fürdő Zrt. esetében. A hivatal szakmai segítségnyújtásért fordult a Kormányhivatalhoz ez ügyben, a polgármester ugyanis jogainak csorbítását látta ebben a döntéshozatalban. A kormányhivatal állásfoglalása alapján a testület rendelkezése jogsértő, az önkormányzatot a polgármester képviseli.

Egy januári, rendkívüli ülésen a polgármester felhívta a figyelmet a jogsértő állapot megszüntetésére. A testület akkor úgy foglalt állást, hogy a kormányhivataltól a jegyző arról kérjen állásfoglalást, hogy milyen lehetőségek vannak arra, hogy a hatáskört az eredeti testületi szándék alapján gyakorolhassák.

A februári ülésig ez az állásfoglalás nem érkezett meg a testülethez. Az ülésen a polgármester ismételten kérte a képviselőket a jogsértő állapot azonnali megszüntetésére, egyúttal azt a javaslatot tette, hogy a kérdéses társaságoknál 50-50 százalékos képviseleti jog illesse meg a polgármestert, illetve az alpolgármestert. A kérdést a következő ülésen ismételten tárgyalják.